tiistai 10. marraskuuta 2009

Ohjeet jännityksen hallintaan

Nyt minä aion kirjoittaa kuinka erään asian kanssa tulee toimia, nimittäin jännityksestä radiossa.

Minulle tuo jännitys asiana on joskus helpompi, joskus hankalampi. Esimerkiksi tuo jännitys pitää hallita, mutta millä tavalla? Siitä ohjeita seuraavassa.

Kun teille soitetaan radiosta, pitää kuvitella, että te puhuisitte jonkun tutun kanssa. Ja kaikista pahinta on se odottaminen siinä puhelinlinjalla. Minusta helpompaa on olla radiossa silloin kun ei ole suoraa lähetystä.

Jos teille on soitettu vaikkapa eilen, puhutte siitä ympäriinsä, että te olette radiossa. Jos on vammainen henkilö puhumassa ja avustaja ei halua jostain kumman syystä radioon, älkää missään nimessä lietsoko sitä jännitystä. Se vaan pahentaa asiaa siis jos avustaja sanoo että "hui kauheeta kohta ollaan radiossa". Silloin se vammainen ihminen saattaa hermostua ja jännittää sitä enemmän kuin itse radioesiintymistä.

Avustaja voi ihan hyvin tulla keskusteluun mukaan, jos hän tahtoo. Minun mielestä olisi kannattavampaa tehdä niin. Silloin vammainen ei koe sitä, että "sanonko minä nyt oikein vai en".

Muita ohjeita.. Käykää ensin läpi mitä vammainen haluaa kertoa siellä radiossa. Tosin suorassa lähetyksessä on periaatteessa mahdotonta ennakoida, kun ne toimittajat kysyy mistä vaan.

Jos vammaisia ei päästetä radioon niin taistelkaa avustajat! Se taistelu kannattaa. Olen kokenut sen hyväksi.

Nyt minä aion mennä nukkumaan, mutta jatkuu taas joskus..

Ei kommentteja: