sunnuntai 3. tammikuuta 2010

Radiomoka, liuku alhaalla.

Kuten otsikkosta voi päätellä olen taas ollut radiossa. Ainaskin melkein. Lähetin Sisuradioon OiliOilille sähköpostia jo joulukuussa. Kirjoitin toivekappaleeksi sellaisen kappaleen, jonka arvelin olevan vähän vieraampi Ruotsissa. Nimittäin Happoradion Puhu äänellä jonka kuulen. Selittäisin vielä toivettani. En yleensä toivo hittikappaleita, jotka soivat jo radiossa muutenkin. Tästä kappaleesta on vain tullut niin rakas minulle, koska entinen avustajani ja nykyinen hyvä ystäväni lauloi sitä aina.

Sain Oililta sähköpostia, että pääsen hänen ensimmäiseen suoraan lähetykseen 2.1.2010. Olin todella innoissani asiasta. Lähettelimme Oilin kanssa vielä monta tarkennus viestiä. Suorassa lähetyksessä kaikki ei mennytkään ihan putkeen.

Tuntemattomasta numerosta soitettiin, mutta sieltä ei kuulunut kenenkään ihmisen ääntä. Vain vaimesti kuului OiliOilissa meneillään oleva kappale. Oisin laittanut puhelimen kiinni, kun tajusin, että nyt on jokin hullusti. Toisaalta ajattelin, että se kuuluu asiaan. Päätin odotttaa, jonkun aikaa. Sitten ohjelman juontaja alkoi lukea minun sähköpostiviestiäni. Se huvitti häntä kovasti. En ihan tarkkaan muista mitä me keskusteltiin, syy selviää kohta. Sen muistan, että toisen avustajani mies oli laittanut mulle sähköpostiterveisiä, OiliOili ohjelman kautta. Olin täysin häkeltynyt yllätyksestä.

Kun puhelu oli ohi menin makuuhuoneeseen, jossa äiti oli kuuntelemassa lähetystä netistä. Äiti sanoi, ettei teidän ääntä kuulunut ollenkaan. Tajusin, että Oili oli unohtanut nostaa puhelinlinjan liukusäätimen ylös. Oli aika huvittavan kuuloista kuunnella sitä jälkeenpäin arkistosta. Vain Oilin ääni kuului. Aiavankuin hän olisi puhunut yksinään. Mitähän OiliOilin kuulijat ajattelivat lähetyksestä. Varsinkin ne jotka siirtyivät kanavalle kesken lähetyksen tai ovat uusia kuulijoita.

Aluksi se harmitti minua tietenkin. Sitten koko sekasotku rupesi huvittamaaan minua. Miten yhdelle ihmiselle voikin sattua kaikenlaista. Ensin minä sähläsin Oilille lähteneillä sähköposteilla ja sitten Oili lähetyksessä. Päätin korjata asian seuraavalla Oili kerralla, joka varmaan tulee. En toivo samaa biisiä enään, koska se soitettiin. Toivon jommankumman isän synttäri biiseistä Besamemuchon tai Venezuelan. Koska se on nauhoitettu puhelu minun ei tarvitse päättää kappaletta yksin, vaan annan isän toivoa. Suorassa lähetyksessä pitäisi päättää etukäteen mitä haluaa kuulla.

Me ilmeisesti tehdään seuraavasti. Sovin OiliOilin kanssa soittoajan milloin olen kotona. Puhun ensin oilin kanssa ja sitten Oili pyytää isän puhelimeen. Kaiken pitää tapahtua salassa, siihen asti, kun isälle selviää, että hänellä olisi puhelu täällä. Näin olen ajatellut yllättää isää hänen syntymäpäivänä. Katsotaan jos se käy OiliOilille.

Ei kommentteja: