sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

Norjan leirilehteen juttuja Suomesta

Nyt minä kirjoitan Norjaa varten pienen esitelmän Suomesta, varsinkin tästä kaupungista missä minä olen. Haminan kaupunki Suomesta. Hamina on pieni kaupunki kaakkois-suomessa. Haminassa kaikki tuntevat toisensa. Kuuluisimmat nähtävyydet täällä on ympyrä ja raatihuone. Kuuluisat tapahtumat on elomarkkinat ja Hamina tattoo joka on joka toinen vuosi järjestettävä sotilasmusiikki tapahtuma. Se on iso tapahtuma. Hamina on kuuluisa myös sonnista. Täällä voisi sanoa että se on taideteos. Haminassa on kaksi ravintolaa. Toinen on Haminan kaupan yhteydessä ja toinen on keskustassa. Haminassa oli Suomen ensimmäinen pitseria. Hamina on perustettu vuonna 1863. Kadut ovat ympyrän muotoisia ja ympäri kaupunkia on sodan aikaisia vallituksia. Vammaisten asumispaikkoja ei ole. Täällä on kolme vanhainkotia. Syksyllä Haminaan on tulossa koti vammaisille. Jos isoon kaupunkiin haluaa mennä niin kannattaa suunnistaa Haminan naapurikaupunkiin joka on Kotka. Sieltä saa melkein kaikki tarvittavat asiat. Kotkassa on heinäkuussa aina kuuluisat meripäivät joka on iso tapahtuma. Silloin koko Kotka on aivan sekaisin. Kotkassa on myös kaunis puisto nimeltään sapokka. Siellä on sorsia aina kesäisin. Sen lisäksi Kotkassa on Maretarium joka on akvaariotalo ja siellä voi tutustua Suomalaisiin kaloihin. Kannattaa sinne käydä tutustumassa. Enempää en osaa nyt kertoa Haminasta ja Kotkasta, mutta eikö tämä riitä lähikunnista esittelyyn. Haminasta pitää sen verran sanoa vielä että valitettavasti ei kulje matalalattiabussia niin että pääsisi pyörätuolilla helposti matkustamaan. Haminassa on ainoastaa yksi invataksi, pitää mennä Kotkan invataksilla jos sieltä ei saa kyytiä. Minä olen aika usein käyttänyt Kotkalaisia invatakseja. Ajattelin tehä lähikunnista pienen esittelyn, toivoisin että muut tekisivät niin omasta maastaan. Minä en tiedä toisien maasta mitään. Kirjoitan taas Norjasta päiväkirjaa kunhan pääsen sinne. Tämä teksti tulee Norjan lehteen että he tietävät missä minä täällä oikein asun. Toivottavasti muutkin tekisivät niin. Minä lähen niin sanotusti keulimaan koska olen niin innoissani. Tämä pitää sitten kääntää englanniksi jotenkin. Nyt loppuu tähän mun blogin kirjoittaminen. Minä olen suunnitellut kannen leirilehteen. Se olisi auringonlasku kuva sillee että vuonot näkyisi taustalla jos sellasia siinä paikassa on. Nyt loppu minun Haminan tietous tähän, ohessa kuvia Haminasta ympäriinsä.

Ei kommentteja: