keskiviikko 14. maaliskuuta 2012

Muistoja

Katsoin mamman 80-vuotis DVD:tä. Kyllä se aika kultaa muistot. Täytyy myöntää että itku meinasi tulla, varsinkin siinä vaiheessa kun mamma puhui meille hyvin kauniisti, miten hän toivoi pystyvänsä elämään 90-vuotiaaksi. Niin ei kuitenkaan käynyt vaan mamma kaatui, mursi lonkkansa ja kuoli saamiinsa vammoihin. Meinasi ihan oikeasti alkaa itkettämään, ei se mamman näkeminen vaan se puhe meinasi alkaa itkettämään. Olen nyt jälkeenpäin kiitollinen isälle että se jaksoi videoida nämä juhlat. Minä muistan kun näin mamman viimeisen kerran ja puhuin mamman kanssa puhelimessa viimeisen kerran. Ensin siitä viimeisestä kerrasta vähän kertomusta. Kun mamma oli viety sairaalaan meni aika pitkään ennen kuin minut laskettiin sairaalaan. Kun minä sain luvan mennä mamma oli oikein iloinen kun minä kävin katsomassa sitä. Siinä kävi silleen että mammalla ei ollut omaa huonetta osaston ollessa täynnä, saimme mennä katsomaan potilasta ihan milloin vaan. Kun minä olin just tulossa sairalaan niin äiti soitti että älä mene kun mammalla on juuri leikkaus, mitä se olisi enää auttanut, minä menin mammaa katsomaan. Jos olisin tiennyt että mammalla oli viimeinen kerta olisin pyytänyt kertomaan pikku satu. Ihan vaan muistelun vuoksi. Kun minä lähdin siitä sairaalasta pois niin en silloin tiennyt että sille tielle mamma jää. Viimeinen puhelu minkä minä puhuin mamman kanssa oli kiitos viimeisestä-puhelu minkä mamma soitti aina kun minä olin siellä kylässä. Sairaalassa minua ei laskettu enää katsomaan mammaa koska mammalla oli ns noro-virus, se harmitti minua oikein kovasti. Olisin halunnut olla mamman vuoteen vieressä viimeisen kerran. Olin siitä hyvin katkera äitille. Kun äiti selitti mikä tässä oli ongelma niin ymmärsin heti. Oli aika pysäyttävä hetki kun mamma kuoli. Kun minä soitin mussukalle mitä kuuluu-puhelua niin mussukka painoi puhelun poikki. Minä itkin korkeintaan 5 minuuttia sitten kaikki oli ohi. En ole enää surullinen vaan iloinen että mamma pääsi pois täältä. Nyt mammalla on hyvä olla. Meillä täällä on hyvä olla. Minkälainen kohtaaminen se on taivaassa sen näkee sitten. Nyt minä menen saunaa. Nyt loppui tänä päivänä tähän.

Ei kommentteja: