keskiviikko 3. joulukuuta 2008

Radiolähetyksen mausteeksi

Radioon pääsy on taas mahdollista. Kuten otsikko kertoo minä uskon vakaasti, että pääsen Puhelinlangat laulaa ohjelmaan. Nimittäin lähetin radiotoimitukseen sellaisen biisi toiveen, kun Carola Häggkvistin Himlen I Min Famn. Vahva tunne läpi pääsystä johtuu siitä, että toiveeni ei olemikään tavanomainen joululaulu. Olen myös ottanut selvää, että Sisuradiolla (suomenruotsalainen radiokanava) on yhteislähetys Radio Suomen kanssa 12.12.08. Heillä on yhteislähetyksiä pari kertaa vuodessa.

Carola Häggkvist on ollut Ruotsin euroviisuedustaja jo kolme kertaa. Ajattelin, että he ottavat lähetykseen sellaisia henkilöitä, jotka toivovat ruotsalaista musiikkia. En viitsinyt toivoa mitään perinteistä joulukappaletta, kuten Sydämmeeni joulun teen. Sitähän toivoo moni Suomesta ja varmaan Ruotsistakin. Toivekappale on vähän laskelmoitu, mutta jos De va kuk ku de pääsi läpi kesällä, niin miksei Carola jouluna. Ainoa kompastuskivi on herra kaiku, kun on se satelliittiyhteys sinne ruotsiin, etten hämäänny siitä kaiusta. Senhän näkee sitten kahden viikon päästä. Tällä viikolla ei ole puhelinlankoja.

Toinen radioprojekti, joka minulla on menossa on Radio Novassa. Se on kilpailu "Suomen suomalaisin", jossa voi voittaa huonekaluja eli lahjakortin Suomi-Soffaan. Voittaja selviää Suomen itsenäisyyspäivänä. Jos voitan tiedän, kuinka se etenee ja mikä on pelin henki. Ensin ne soittaa sieltä ja yrittävät pitkittää jännitystä huijaamalla etten voittanut. Lopulta ne kuitenkin ilmoittaa, että olen voittanut. Jos näin tapahtuu minä näyttelen mukana niin sanotussa huijauksessa. Jos lähetyksenaikana saan puhelun vieraasta numerosta tiedän, että voitto on varma. Minua huvittaa ne ihmiset, jotka eivät tiedä oikeasti, että voitto tulee. Aluksi he pettyvät kovasti, kun ilmoitetaan etteivät he ole voittaneet. Kun voitto vihdoin paljastetaan he ovat iloisia, kuin mitkäkin. Luulisi ihmisten tajuavan, että jos radiosta soitetaan, niin ei ne ilmoita lähetyksessä häviäjille, vaan voittajille. Saas nähdä, kuinka ne ilmoittaa minulle voitosta, tietysti ,jos se voitto tulee. Yritän näytellä parhaani mukaan huijauksesta riippuen.

Kerron loput radiojutut myöhemmin.

Ei kommentteja: