lauantai 17. lokakuuta 2015

Radio Suomen ja YleX:n soittolistat

Nyt tulee semmoinen asia, jota minä seuraan joka viikko. Tähän blogiin tulee kommenttia erilaisista biiseistä joka lauantai alkaen tästä viikosta.

Ensin otetaan käsittelyyn YleX:n soittolista. Sinne nousi tänään Ronya - GTFO. Se kappale kuulosti ihan 80-luvun Madonnalta. En tiedä onko se hyvä vai huono asia. Minä tykkään Ronyan vanhemmista biiseistä, mutta en tästä kyseisestä 80-luvun tyylistä. Jos minä antaisin arvosanan tälle niin se olisi 7,5./10.

Seuraava kappale on Himmeet kuviot - Hyppää mun kyytiin. Kappale oli ihan sopiva YleX:n soittorotaatioon, mutta minua häiritsee se että näitä räppitulokkaita on liikaa. Siinä kappaleessa ei saa oikein selvää että mistä siinä karataan. Kuulen aina että karataan kakalta vaikka siinä ei sitä tarkoitettu vaan jotain ihan muuta. Minä en saa selvää mitä siinä kyseisessä kohdassa lauletaan. Arvosana tälle on 7.

Seuraavaksi otetaan käsittelyyn Jonne Aaron - Mitä sä ajattelet (anna sun äänesi kuulua) ft. Jeremy Folderol. Se on aika mielenkiintoinen yhteistyö. Kuulin sen tänään vasta ekan kerran, enkä osaa sanoa siitä vielä yhtään mitään muuta kuin sen että annan 8.

Sitten seuraavaksi otetaan käsittelyyn semmoinen kappale kuin View - Lace ft. LCMDF. Minä olen kuullut muutaman kerran kyseisen kappaleen. Se ei oikein lähde. Naisäänet on piilotettu jonkun koneen alle, eivätkä naiset pääse selkeästi esiin. Yleensä jos tehdään joku duettokappale niin siinä on naiset äänessä kaiken aikaa. Arvosana tälle 1.

Seuraavaksi uusi YleX:n soittolistalle noussut biisi, jonka nimestä minulla ei ole mitään hajua, enkä minä kuullut sitä kokonaan. Minä anna tälle 3, mutta minä palaan tähän artistiin kun kuulen vähän useammin sitä.

Viimeisenä nostetaan Sakke Aalto - Melkein kuollut. Kappale on ihan ok. Hän on voittanut aikasemmin rytmibarometrin silloin kun se oli vielä hengissä, kappaleella Olet vapaa. Silloin ne eivät voineet nostaa sitä YleX:n soittolistalle koska hän oli salanimellä Keko Salata, ja on sitä edelleen. Tälle annan 8.

Siinä tämänviikkoiset YleX:n soittolistalle nousseet uutuusbiisit, nyt siirrytään Radio Suomen soittolistaan.

Viime viikolla Radio Suomen soittolistalle nousi kappale J.Karjalaiselta, joka kertoo hänen lapsuuden ystävästään, joka ehkä kuoli myöhemmin tai sitten ei. Kappale on hellyyttävän ällöttävä. Se sai tietenkin levylautakunnasta voiton viime viikolla kun se esiteltiin. Sinänsä aika huvittavaa, että levylautakunta tulee klo.13 ja soittariuutuudet esitellään noin 11.30.

Viime viikolla nousi 50-luvun henkistä musiikkia. Amerikkalaiset olivat innostuneet Frank Sinatrasta ja muista 50-luvun yhtyeistä. Se sai hirveän suosion amerikkalaisissa radioissa. Nyt tämä 50-luvun henkinen brittiläinen yhtye, jonka nimeä en muista, soi täällä Euroopassa. Sitten arvosanat J.Karjalaiselle ja tälle luvun 50-luvun yhtyeelle. J.Karjalaiselle 7 ja tälle toiselle 5.

Sitten Tapio Liinoja kappaleella jonka nimeä en nyt muista. Se oli aika perusiskelmää, mutta mielenkiintoisesti tehty. Biisissä oli puheosuuksia. Se teki aika mielenkiintoisen kokonaisuuden. Tapio Liinoja on tuttu Lapinlahden linnuista. On hyvä että hänkin tekee muutakin kuin huumorimusiikkia. Arvosana 6/10.

Sitten Radio Suomen soittolistalle nousi 80-luvun yhtye Paul Oxley's Unit - Helsinki Town. Kappale on ihan hyvä minun makuuni. Arvosana 9. Tämä nousee minun sellaiselle soittolistalle jota ei uskalla toivoa Puhelinlangoilla.

Viimseiseksi viime viikolla nousi Chisu - Anna askeleen viedä. Se on sinänsä aika hassua minun mielestä että tämä ei ollut Chisun varsinainen toinen sinkku, vaan pelkästään albumiraita. Varsinainen toinen sinkku on ehkä tulossa. Sen nimi on Tuut mua vastaan. Minä en tykkää, että sekoitetaan uskonto ja biisit keskenään. Totta kai Gospelmusiikissa saa olla hallelujaa, mutta ei muuten jos ei oikeasti tarkoita sitä. Arvosana tälle 7.

Siinä oli viime viikon Radio Suomen soittouutuudet. Nyt mennään sitten tämän viikon biiseihin jotka nousivat tämän viikon soittolistalle.

Ensimmäisenä nousi semmoinen artisti kuin Iida Elina kappaleella Laivat. Kappale oli juuri sopiva tähän syksyyn kun siinä laulettiin marraskuun öistä. Musiikkityyli ei ollut minun makuun. Arvosanaksi 6.

Sitten soittolistalle nousi joku norjalainen yhtye, jonka nimeä en muista. Se oli aika kivaa poppia. Arvosanaksi annan 7.

Seuraavana Juha Tapio - Eläköön. Tämä on Juha Tapion albumin avausraita. Minä tykkään Juha Tapiosta artistina. Olen seurannut hänen uraansa toisesta levystä lähtien, mutta tämä albumi ei ainakaan vielä sytyttänyt. Kun hän sai ison levy-yhtiön taakseen, hänen musikaalinen ura nousi tähtiin. Juha Tapio on tullut isosti suuren yleisön tietoisuuteen. Olen istunut monesti Juha Tapion keikalla. Aika moni uskova epäili silloin kun Juha Tapio aloitti ison levy-yhtiön leivissä että hän maallistuu. Vaikka se ei enää ole niin hengellistä, niin kaikissa kappaleissa on kuitenkin sanomaa, kuten esimerkiksi biisissä Luvattu maa, joka julkaistiin albumilla Suurenmoinen elämä. Tämä on hänen toinen albumi sen jälkeen kun hän siirtyi isolle levy-yhtiölle. Juha Tapio oli julkaissut ennen Mitä silmät ei nää albumia kaksi albumia aikaisemmin, mutta pienemmällä levy-yhtiöllä. Vasta kun ison levy-yhtiön pomo otti hänet siipiensä suojaan, sitten hänen suosio nousi. Minä tarkoitan tällä kyseisellä lauseella sitä, että Suurenmoinen Elämä oli ikään kuin hänen toinen albumi ison levy-yhtiön leivissä. Arvosanaksi Eläköön biisille 8.5.

Seuraavana nousi Johanna Kurkela - Maailman valtiaat. Sille antaisin 7.5.

Sitten soittolistalle nousi todellinen yllätys, kun Tom Jones on julkaissut uutta musiikkia. Se ei ole minun makuuni. Annan arvosanaksi 1.

Viimeisenä soittolistalle nousi tanskalaista musiikkia semmoisella yhtyeellä kuin Lukas Graham. Kappaleen nimi on 7 years old. Sinänsä aika huvittavaa kun minä kuuntelen YleX:ää päivittäin, niin ensin uuden musiikin aamu-ja iltavuoro soitti sitä aika paljon, sitten se oli Anne Lainnon viikon tehona ja se on muutenkin YleX:n soitossa. Tästä on helppo sanoa mitä olen siitä mieltä. Olen sitä mieltä, että on hyvä että uusia yhtyeitä soitetaan aika paljon nykyään. Olen alkanut tykkäämään siitä kappaleesta. Se on ihana rakkauslaulu ja muutenkin Radio Suomi on uudistanut aika paljon musiikkivalintojaan. Arvosanaksi annan 9.

Tässä oli kaksi edellistä viikkoa. Ensi viikolla tulee taas tiukkaa analyysiä.



Ei kommentteja: