perjantai 29. maaliskuuta 2013

kohdat jotka osaan ulkoa raamatusta

Minua pyydettiin kirjoittamaan uskonnollisuudesta tähän blogiin. Ajattelin hyödyntää sitä hyväkseni, olen siis ev.lut mutta käyn helluntai seurakunnissa säännöllisesti, joka lauantai. Olen käynyt vaikka missä hengellisissä tapahtumissa. Olen käynyt myös keski-suomessa juhannus juhlilla. Viime vuoden nuoriso juhla, mitä sieltä tuli, oli niin ravisuttavaa. Olen puhunut siitä kaikille ihmisille. Sen järjesti Oulun helluntai seurakunta. Minä katsoin sen mutta sitten minulle tuli muuta menoa joten siirryin kuulo-etäisyydelle vähän syrjemmälle. Sieltä tuli sellainen näytelmä jossa joukko ihmisiä oli lavalla josta yksi kerrallaan Jeesus tuli hakemaan heitä luokseen. Lopulta sinne lavalle jäi yksi ihminen joka itki ja huusi "hänkin on uskonut pienestä asti Jeesukseen ja heidän koko perhe on uskossa, eikö hän pääse mukaan?" mutta ovi oli jo suljettu. Näytelmän opetus oli siinä että kenenkään uskolla ei ratsasteta taivaaseen, pitää olla se oma usko. Kun kuulin tämän näytelmän toiseen huoneeseen missä olin, hyvä että en meinannut alkaa itkemäään. Oli se niin koskettava, samalla rankka näytelmä että en ollut ikinä ennen nähnyt vastaavaa aikaisemmin. Jos tämä näytelmä esitettäisiin uudestaan niin en katsoisi sitä, menisin toiseen huoneeseen siksi aikaa. Nyt sitten varsinaiseen aiheeseen. Minä osaan tasan tarkkaan ulkoa joulu- sekä pääsiäis-kertomukset raamatusta jotka ovat tosia. Jos haluaa uskoa niin että ne ovat tarinoita niin jokaisella on siihen oikeus mutta minä uskon vakaasti siihen että näin on oikeasti tapahtunut. Jokaista puhetta ei kannata ottaa niin vakavasti mutta semmoiset kannattaa kuunnella jotka on tosissaan tämän asian kanssa. Minä en usko henkilökohtaisesti ns. "kaato-oppiin" eli kun ihmisiä menee seisomaan niin sitten he kaatuvat kun pappi tulee siunaamaan.
Voihan se olla niin että pyhä-henki kaataa ihmisiä mutta ulkopuolisen näkökulmasta ei tiedetä että kaatuvatko ihmiset oikeasti vai toisen ihmisen painostuksen alla. Minun on vaikea hyväksyä tätä "kaato-oppia". Eli että pyhä-henki voisi koskettaa ihmistä niin voimakkaasti että kaikki kaatuu. Tietysti poikkeuksiakin on. Tiedän eräänkin tapauksen joka EI helposti kaadu, on käynyt rukouksissa vaikka kuinka paljon. Yhden kerran kuitenkin kävi niin että yksi vanha setä rukoili hänen puolestaan, silloin tämä henkilö kaatui mutta ei ole tämän jälkeen kaatunut ainakaan minun tietääkseni kertaakaan. Tiedän myös sellaisen tapauksen jossa naispastori laittoi yhden naisen sielunhoitoon kun hän ei kaatunut. Tämän takia minun on hyvin vaikea ymmärtää kaikki "kaatumis-opit".

Että tämmöinen saarna tällä kertaa...

Ei kommentteja: