lauantai 25. huhtikuuta 2020

                                                      Puhelinlangat seikkailu osa 2

Kuten kerroin aikaisemmin blogissani, osallistuin uudestaan puhelinlangoille v. 2016. Mutta ensin pitää mennä pikkusen taaksepäin. 2013 5.9. muistan oikein hyvin. Puhelinlangat alkoi silloin poikkeuksellisella tavalla. Edellisviikolla joku soittaja pääsi lähetykseen ja toivoi väärän kappaleen. He olivat ilmeisesti sopineet, että soitetaan nyt 5.9. se oikea kappale. Silloin puhelinlangoilla oli 2 miesjuontajaa, joista toisen mie tunsin, koska olin puhunut hänen kanssaan aiemmin puhelimessa. Toista en tuntenut, joka oli sillä hetkellä puhelinlankojen tuottajana. Olin toivonut, että he soittavat minulle puoli yhdeksän aikaan. Yllätyksen yllätys, he soittivatkin sieltä. Avustaja vastasi puhelimeen. Puhelinlankojen tuottaja kysyi minua, että voisiko hän tulla puhelimeen. Kun tuottaja kuuli minkälainen soittaja on, niin hän meinasi jälleen kerran perua koko puhelun. Minun piti kysyä, että pääsenkö toivomaan lähetykseen, koska tiesin, että on  minuutti aikaa lähetykseen. Tuottaja sanoi, että pääset. Puhelu sitten alkoi. Minä sanoin: "Hyvää iltaa kaikille."Sitten ne halusi mennä mun toivekappaleeseen. Toivoin silloin Näkymätön tyttö. Olin silloin kipeänä puhelinlangoilla ja sain yskänpuuskan. Puhelun jälkeen päätin, että jos sama tuottaja on äänessä, niin en osallistu. Mutta toisin kuitenkin kävi. Siitä kohta lisää.

Nyt kerron, miten päädyin laittamaan silloiselle ohjelmapäällikölle sähköpostia, että miekin pääsisin puhelinlangoille käymään. Idea tuli siitä, että kuuntelin yhtenä perjantaina puhelinlankoja. Siellä oli joku tet-harjoittelija seuraamassa lähetystä. Sitä kautta sain idean laittaa sähköpostia sinne, että jos tet-harjoittelija pääsee puhelinlangoille, miksen minä? Mitä siitä seurasi, niin katso sellainen blogi kuin Eilinen puhelinlangat seikkailu.

Kuten kerroin aikaisemmin, he ihastuivat minuun niin, että he kutsuivat minut sinne uudestaan. Juontajaparina oli sillä kertaa legendaariset naiset Radio mafiasta. Mie sanoin sille toiselle naiselle, että nyt mie muistan, kun hän neuvoi, miten puhelinlangoissa pitää olla. Hän opetti minulle sen, että Puhelinlangoilla pitää pitää taukoa. Se nauratti häntä kovasti. Olin tehnyt esivalmistelua yllätyspuhelun suhteen. Olin koko viikon soittanut kaverille ja varmistellut, että onko hän paikalla. Enempää puhelun sisällöstä en kertonut hänelle. Hän sattui soittamaan juuri kun olin siellä. Sovittiin , että soitellaan kahdeksan aikaan. Kuitenkin tuottaja päätti, että soitetaan ennen kahdeksaa. Hän oli juuri kaupan kassalla, kun puhelu tuli. Minä haastattelin häntä ja kysyin mm. sen, että mitä sinä ostit kaupasta. Olin katsonut lähetystä ennen, että ukulele on onnellisuussoitin. Kysyin kaverilta siitä mielipidettä. En muista, miten kaveri vastasi. Mutta sitten alkoi se hankalin osuus. Miten osaan lausua toivekappaleen esittäjän. Kaveri arvasi, mihin tämä liittyy ja sanoi sitten, että ei hänkään osaa lausua. Se puhelu meni hyvin. Harmi, että sitä puhelua ei ole enää nauhalla. Muuta kuin videolla. En tiedä mihin se on joutunut. Mutta meni vuosia ennen kuin pääsin taas läpi.

Seuraava Puhelinlangat laulaa osuus tapahtui 2017. Puhelinlankojen silloinen ohjelmapäällikkö sanoi erään asian, jota en halua tässä julkistaa. Nykyään valikoin kenen vuorolla soitan. Olimme avustajan kanssa lähettämässä toivetta Puhelinlangoille. Aluksi emmin sitä, mutta sitten uskaltauduin lähettämään toiveen. Juuri kun oltiin menossa jäätelökioskille, kuulin yhtäkkiä, että puhelin soi. Avustaja katsoi, että se on outo numero. Vastattiin ja siellä oli  Puhelinlankojen tuottaja ja minulle tuttu ennestään Radiosuomesta. Kun avustaja alkoi selittää, että kuka täällä on, niin se muisti minut ja keskeytti avustajan, että joo, mie tunnenkin tämän ihmisen. Ajattelin, että en pääse lähetykseen, mutta yllätys olikin melkoinen, kun hän kysyi minun aikataulua. Että milloin voisin soittaa uudestaan. Sanoin heti, että kahdeksalta. Hän soittaisi klo. kahdeksan. Siinä vaiheessa menin aikamoiseen paniikkiin, että minun pitää käydä suihkussa ja pestä hampaat ja syödä iltapala ennen kasia. Kävimme syömässä jäätelöt ja sitten kauheella kiireellä kotiin. Sen kahden tunnin aikana ehdittiin kun ehdittiinkin hoitaa kaikki hommat. Oltiin lähetysvalmiina, kun se puhelu tuli. Siellä oli vieraana vuoden 2013 tangokuningatar.

Ensin he kysyivät, että mitä suunnitelmia minulla oli viikonlopuksi. Minä vastasin, että en tiedä vielä, aika näyttää. Ennen sitä aloitin kysymällä, mitä heille kuuluu sinne. Tangokuningatar vastasi, että hyvää heille kuuluu ja on hienoa kuunnella toivottua musiikkia hyvässä seurassa. Sitten kerroin, että kävin jäätelöllä. Puhelinlankojen tuottaja kysyi, onko  minulla suosikkijäätelöä. Vastasin, että on - pähkinäkinuski. Avustaja ei kuitenkaan saanut selvää, mutta onneksi ne sai. Sitten kysyin tangokuningattarelta, onko hän käynyt ikinä Haminassa. Hän oli käynyt edellisenä kesänä. Sitten seurasi hauska kommellus, kun mie sanoin, että olen syönyt ranskalaisia ja makkaraa. Avustaja ei millään saanut selvää. Ranskalaiset hän sai selvää, mutta makkaraa ei millään yhdistänyt. Onneksi ohjelman juontaja sai selvää. Sitten avustaja sanoi, että olet syönyt munkkeja. Puhelinlankojen tuottaja kysyi heti, että oliko ne hillomunkkeja. Vastasin, että Berliinin munkkeja. Sitten tangokuningatar antoi munkinsyöntiohjeet ja kysyi minkälaista musiikkia minä tykkään kuunnella. Arvasin heti, että nyt mennään toivekappaleeseen. Olin aikaisemmin laittanut puhelinlangoille 2 toivetta. Kerroin, että minä olen kaikkiruokainen musiikin suhteen. Kun entinen avustaja lähti pois, se oli minulle kova paikka. Tästä kappaleesta minä sain tukea siihen. Toivekappale oli Keanen Everybody´s changing. Minut esiteltiin, että olen puhelinlankojen heviluuseri. Se huvitti minua kovasti.

 Tästä vuosi eteenpäin osallistuin taas Puhelinlangoille, mutta silloin kävi niin, että eivät ehtineet minulle soittaa, mutta soittivat minun toivekappaleen. Kappale oli Banaanilaulu. Tästä viikkoa myöhemmin, soitimme Puhelinlangoille ja toivoin silloin Barcelona-nimistä kappaletta. Silloin tuottaja soitti. Kyseessä oli sama tuottaja, joka oli 5.9. äänessä. Hän ei vastustanutkaan minun lähetykseen pääsyä. Siellä oli toinen miesjuontaja, joka on tältä paikkakunnalta melkein, mistä minä olen. Hän halusi puhua pesäpallosta, koska tämä kaupunki oli päässyt mestaruussarjaan mukaan. Hän kutsui minut katsomaan avausottelua. Kerroin, että minulla on haastattelu. Sitten tämä mies kysyi, että olenko urheiluihminen muuten, johon sanoin, että vihaan urheilua. Sen jälkeen hän kysyi toivekappaleen syytä. Sanoin syyksi sen, että meillä oli 1 haastattelu Kaksikossa ja tämä mies toivoi kyseistä biisiä. Minä en ollut kuullutkaan sitä aikaisemmin. Sitä ennen kerroin, että olen näytelmäkerhossa. Hän kehotti, että sitten kun näytelmä on valmis, niin pistä viestiä. Ei ikinä laitettu.

Seuraava puhelinlangat tapahtui 2019. Olin laittanut Puhelinlankoihin taas toivetta. Tällä kertaa uuden avustajan kanssa. Rupesin miettimään semmoista seikkaa, että mie olen ollut aikaisemmin ohjelmassa, niin mahdanko mahtua mukaan. Puoli yhdeksältä puhelimeen syttyi valot ja puhelin alkoi soida. Avustaja oli, että apua, nyt ne soittaa sieltä. Vastattiin puhelimeen. Siellä oli tuottaja Puhelinlangoilta, joka ilmoitti, että pari minuuttia ja sitten oltaisi lähetyksessä. Sitten odotettiin pari minuuttia ja siinä välissä avustaja laittoi nauhoituksen päälle omasta puhelimesta, koska hän ei ollut kuullut puhelinlankoja aikaisemmin ja ei siis tiennyt, että menemme YleAreenaan. Ihmettelin sitä, mutta aloitin sen puhelun samalla toivoen, ettei se kaiu lähetykseen saakka. Minua vähän häiritsi, että olohuoneessa oli radio auki. Kuulin kaiken kahtena. Ensimmäisenä hän kysyi, että mitä minulle kuuluu. Vastasin, että minulle kuuluu aina hyvää. Sitten hän kysyi, mitä sinä olet tehnyt tänään ja vastasin, että en mitään ihmeempää. Ohjelmassa oli toinen juontaja, joka muisti minut siitä, kun oltiin yhtä aikaa studiossa. Hän rupesi muistelemaan niitä aikoja. Sitten toinen juontaja kysyi, mitä sinulle kuuluu ja ihmettelin sitä. Käänsin asian niin, että huomenna menemme syömään silloisen yhdistyksen kanssa, mihin kuuluin, mutta en kuulu enää. Sitten he kysyivät, että onko kala,-,kasvis- vai lihapäivä ja sanoin, että liha. Sitten he kysyivät, että miksi haluan kuulla Emma Salokoskea. Rupesin kertomaan, että koska olen Suomilovefani. Toinen juontaja kysyi, mitä mieltä olen Mikko Kuustosesta, kun hän on aloittanut ohjelman juontajana. Sanoin diplomaattisesti, että Mikosta voi olla montaa mieltä, mutta mie tykkäsin Mikko Leppilammesta enemmän. Puhelun lopussa kerroin, että olen menossa Suomilovekonserttiin.

Viimeinen Puhelinlangat tapahtui minulle syyskuussa. Olin aikaisemmin ihmetellyt, miksi Antti Kokkomäkeä ei soi radiossa. Siispä päätin lähettää avustajan kanssa toiveen. Lähetin sen, kun olin kysynyt avustajan suostumuksen tähän. Koko perjantaipäivä meni käsikirjoitusta tehdessä. Halusin ihmisten tietävän, kuka on Antti Kokkomäki. Suunnittelin käsikirjoituksen tällä kertaa hyvin. Otin huomioon kaikki seikat. Miten olin tutustunut Antti Kokkomäki nimiseen artistiin ja miksi halusin kuulla kappaleen. Kun avustaja tuli töihin, hän luki minun käsikirjoituksen vielä läpi, koska olin tehnyt käsikirjoituksen toisen avustajan kanssa. Sitten kun lähetys alkoi, menimme radion eteen istumaan, kun yhtäkkiä puhelin sitten soi ja avustaja vastasi. Olin aikaisemmin sanonut avustajalle, että älä sitten ihmettele, se on yksityinen numero, joka soittaa. Kun avustaja vastasi, niin langoilla oli sama tuottaja äänessä kuin edellisellä kerralla. Olin hermostunut. Tiesin, jos avustaja kompastuu sanoihin käsikirjoitusta lukiessa, niin sitten alan nauramaan. Olin sisäisesti ja ulkoisestikin pienessä paniikissa. Studiossa oli 2 juontajaa. He kysyivät aluksi sitä, että miten sinun kesä on mennyt. Vastasin, että oikein hyvin kiitos kysymästä, miten teidän kesä on mennyt. Sitten sanoin, että olen tehnyt käsikirjoitusta minun toivekappaleeseen. Kun avustaja alkoi lukea käsikirjoitusta, olin sen ajan hiljaa. Lopussa sain lähettää terveisiä. Siitä terveiset-asiasta tuli semmoinen hauska ketjureaktio, mutta siihen palaan joskus myöhemmin.

Seuraavan kerran toivon Uniklubin kappaleen Laulu jätetyille. Siitä milloin seuraava kerta on, ei ole mitään tietoa, koska se avustaja on lähtenyt minulta pois ja pitäisi taas kouluttaa seuraava avustaja. Kaiken lisäksi minun puhelin on rikki, että se ei mene suoraan kaiuttimeen. En halua sitä, että puhelin soi, avustaja vastaa, mutta ei saa kaiutinta päälle. Minulla olisi Bluetooth-kaiutin, mutta sen akku on huono. Vaikka se on ollut latauksessa, niin se huutaa, että akku on loppu. Muuten voisin osallistua kyllä. Että tämmöistä täällä.

Ei kommentteja: