perjantai 8. toukokuuta 2009

Minä otan Ruotsiin yhteyttä

Tämä tarina on aika surullinen ja iloinen samalla.

Minä katsoin Italian radiolähetystä, kaikkihan muistaa kuinka kovasti miä hehkutin Italian radioon pääsyä. Mutta suunnitelma sen ohjelman osalta kaatui siihen kun minä aloin mielenkiinnolla katsoa sitä lähetystä. Huomattiin avustajan kanssa, että lähetyksen kuulijat ovat siellä Italiassa paikan päällä eikä puhelimessa niinkuin minä olin luullut.

Minä olen silloin tällöin kuunnellut suomenruotsalaista sisuradiota, jonka toimitus on Tukholmassa. Kuulin ensimmäistä kertoa mainoksen, mikä herätti kiinnostukseni. Se on tietenkin sellainen ohjelma, jossa saa toivoa musiikkia. Olen useamman kerran yrittänyt toivoa sitä biisiä, mistä olen blogissakin puhunut; Josh Grobanin "You raise me up": Kirjoitin sisuradion toimittajalle sähköpostia eilen illalla, jossa kerroin itsestäni ja toivebiisistäni. Viestin lopetin sanoihin "Jos tätä kappaletta ei soiteta, niin onpa ihme. Tässä oli niin tukevat perustelut, että ihme jos ei mene läpi. Se on tietenkin eri asia, jos biisiä ei löydy levystöstä."

Heti tänään tuli vastaus: "kappale löytyi levystöstä ja voisinkin ehkä soittaa sinulle heti tänä torstaina". Minä utelin toimittajalta, että mihin aikaan minun tulisi olla puhelimen ääressä, ja hän kyseli takaisin päin jos voisi soittaa klo yhdentoista aikaa. Minulla oli sovittu muuta menoa siihen aikaan, ja kysyin häneltä, jos joku muu aika olisi mahdollinen (tai vaihtoehtoisesti olisin siirtänyt omaa menoani). Vastauksena viestiini tuli, ettei minun tarvitse siirtää menoa, mutta sain itse ehdottaa hänelle sopivaa aikaa. Mietin asiaa ja lopulta päätin itsevaltaisesti, että torstaina klo13.15 olisi sen puhelun aika!

Tämä tarkoittaa sitä, että puhelu tulee juuri minun valitsemanani aikana. Se oli mulle yllätys, että puhelu nauhoitetaan. Yleensä toivekonsertissa on kaikki puhelut suoria. Annan tässä sivussa ohjeita minun avustajalleni.

Eli; sinun ei tarvitse luulla, että minä olisin niin sekasin, että minä olisin sekoittanut viikonpäivät, koska minä elän kuin se puhelu tulisi lauantaina suorana lähetyksenä (vaikka me puhutaan torstaina).
Hän varmasti kysyy mitä teen "nyt lauantaina" ja minä kerron niinkuin asiat lauantaina on... eli että kuuntelen ensin tämän ohjelman loppuun ja menen illalla seurakuntaan.
Minä elän niinkuin lähetys olisi ikäänkuin suora. Tämä sen takia, että ruotsinsuomalaiset kuulevat mitä minä lauantaina yleensä teen.

Minä päädyin kyseiseen radiokanavaan sen takia, että suomalaiset kanavat ovat niin tuttuja minulle. Päätin kokeilla jotain uutta!



Ei kommentteja: